Freya, de Vereniging voor mensen met vruchtbaarheidsproblemen, heeft de Vruchtbaarheidskliniek van ons ziekenhuis een pluim toegekend. Met het uitdelen van pluimen maakt Freya inzichtelijk welke klinieken voldoen aan de kwaliteitscriteria van de Vereniging.
De pluimen zijn onderdeel van de Monitor Fertiliteitszorg die Freya vrijdag 13 januari heeft gelanceerd. Met deze applicatie wordt de kwaliteit van de vruchtbaarheidszorg in Nederland in kaart gebracht. Aan de hand van de monitor kunnen patiënten een weloverwogen keuze maken voor een kliniek, is de gedachte.
Zoals gezegd deelt Freya in de monitor ook pluimen uit voor goede fertiliteitszorg. Klinieken die de pluim (nog) niet hebben gekregen, leveren volgens Freya niet per se slechte zorg. Wel is de zorg in de klinieken mét pluim georganiseerd zoals Freya dat graag ziet.
Een van de criteria van Freya is bijvoorbeeld dat belastende onderzoeken zoals een hysterosalpingogram (het bekijken van baarmoeder en eierstokken) of een laparoscopie niet onnodig worden herhaald. Stapt een patiënt uit een ander ziekenhuis over, dan worden uitslagen van het vorige ziekenhuis gewoon overgenomen.
Twee must-have criteria zijn dat de kliniek goede mondelinge en schriftelijke voorlichting geeft over de kansen en risico’s van de behandelingen. Ook moeten vruchtbaarheidsbehandelingen zeven dagen per week kunnen plaats vinden.
De ongeveer vijf medewerkers, twee fertiliteitartsen en gynaecoloog Arie Verhoeff van de Vruchtbaarheidskliniek zijn uiteraard blij met deze erkenning. Teamleider Monique van Manen: "Het patiënttevredenheidsonderzoek word tweejaarlijks verricht door Freya, een extra stimulans dus om de kwaliteit en de geleverde zorg te blijven verbeteren.
Punt van aandacht is op dit moment bijvoorbeeld nog dat Freya graag ziet dat de patiënten van Fertiliteit een gescheiden wachtruimte krijgen. Hier gaan wij ons zeker hard voor maken.’’
De ongeveer vijf medewerkers, twee fertiliteitartsen en gynaecoloog Arie Verhoeff van de Vruchtbaarheidskliniek zijn uiteraard blij met deze erkenning. Teamleider Monique van Manen: "Het patiënttevredenheidsonderzoek word tweejaarlijks verricht door Freya, een extra stimulans dus om de kwaliteit en de geleverde zorg te blijven verbeteren.
Punt van aandacht is op dit moment bijvoorbeeld nog dat Freya graag ziet dat de patiënten van Fertiliteit een gescheiden wachtruimte krijgen. Hier gaan wij ons zeker hard voor maken.’’
Bron: Maasstadziekenhuis.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten