vrijdag 30 oktober 2015

Transvaginale echo als voorspeller voor moment van bevalling?

Een echo aan het eind van een zwangerschap is in Nederland ongebruikelijk, maar in de Verenigde Staten en in Zuid-Europese landen neemt het gebruik hiervan toe. Italiaanse en Amerikaanse gynaecologen hebben recent hun meta-analyse over dit onderwerp gepubliceerd in BJOG. In deze analyse werd onderzocht of de lengte van de cervix een voorspeller zou kunnen zijn voor het moment van bevallen. Zij concludeerden dat bij hoog-zwangere vrouwen (>37 weken) bij wie de cervixlengte minder dan 10 millimeter was, 85% binnen een week spontaan zou bevallen. Hierbij plaatsen zij enkele kanttekeningen, waardoor verder uitgebreid onderzoek noodzakelijk is.

woensdag 28 oktober 2015

Zwangerschap beïnvloedt medicijnconcentraties

Onderzoeker Angela Colbers van het Radboudumc ontdekte dat de zwangerschap een groot effect heeft op de hoeveelheid hiv-remmers in het bloed. De resultaten van haar onderzoek zijn opgenomen in de nieuwste internationale richtlijnen voor de behandeling van hiv geïnfecteerde vrouwen. Momenteel wordt nieuwe medicatie nauwelijks bij zwangere vrouwen getest, zodoende pleit Colbers ervoor dit te veranderen.  Op 30 oktober hoopt zij op haar onderzoek, waarbij o.a. ook gekeken werd naar placentapassage, te promoveren.

dinsdag 20 oktober 2015

Nieuwe website over dragerschap en kinderwens

Zelfs als er geen ziekte in de familie voorkomt, kan er een verhoogde kans zijn op het krijgen van een kind met een erfelijke ziekte. Mensen kunnen - zonder het te weten - drager zijn van een aanleg die bij hun kinderen een erfelijke ziekte kan veroorzaken. Bij sommige bevolkingsgroepen komt dragerschap van bepaalde erfelijke ziektes zelfs vaker voor. Erfocentrum, VUmc en het AMC hebben de website www.benikdrager.nl ontwikkeld om dit onderwerp meer bekendheid te geven bij mensen met een kinderwens.

donderdag 15 oktober 2015

Risico's bij sterilisatie via Essure zijn hoog

Het risico op een nieuwe operatie bij vrouwen die een hysteroscopische sterilisatie met Essure hebben ondergaan is tien keer hoger dan bij een laparoscopische ingreep. Dit schrijven Amerikaanse onderzoekers in British Medical Journal. Zij analyseerde ruim 50.000 vrouwen die één van beide ingrepen ondergingen. In Nederland laten jaarlijks ongeveer tienduizend vrouwen zich steriliseren, waarvan ongeveer 40% wordt behandeld met Essure, schat het VUmc. In Nederland kreeg de inspectie 21 klachten en werd, in overleg met de beroeps-vereniging van gynaecologen, besloten door te gaan met behandelen.

vrijdag 9 oktober 2015

LUMC geeft internationale cursus foetale therapie

Afgelopen weekend kwamen 20 artsen van binnen en buiten Europa naar het LUMC voor een training foetale therapie. Ze leerden de fijne kneepjes van het laseren van bloedvaten van ongeboren tweelingen met het tweelingtransfusiesyndroom op de Fetal Care Academy.  Het LUMC is het landelijke verwijscentrum voor foetale therapie. Uit heel Nederland komen zwangere vrouwen naar het LUMC om hun ongeboren kind(eren) te laten behandelen.